Szkoła Podstawowa nr 28 z Oddziałami Integracyjnymi

im. Synów Pułku Ziemi Lubelskiej w Lublinie

Ważne informacje

Kula, walec, sześcian – różnicowanie kształtów czyli lekcja geometrii w klasie ID z Darami Froebla

shadow

Kula, walec, sześcian – różnicowanie kształtów
czyli lekcja geometrii w klasie ID z Darami Froebla
 
„Kula, walec, sześcian kiedyś się spotkali, w jednym małym domku razem zamieszkali. Chociaż różnią się od siebie, razem jest im tam jak w niebie”.
 
„Tradycyjnie w  świat geometrii wprowadza się dzieci, poczynając od intuicji i tworzenia zarysów pojęć w obszarze geometrii płaskiej. Figury płaskie to pojęcia, ich reprezentacjami mogą być narysowane kształty trójkątów, prostokątów, kwadratów itp. Narysowane kształty nie mają grubości, dlatego odnoszą się do figur płaskich. Narysowanym kształtem nie można manipulować, tymczasem dzieci tworzą intuicję i dochodzą do zarysów pojęć w trakcie manipulacji obiektami. „Zastosowanie Darów Froebla w dziecięcej matematyce” prof. E.Gruszczyk-Kolczyńka". Odnieśmy się do doświadczeń dziecka, już w pierwszych miesiącach swojego życia, gromadzą doświadczenia, manipulując obiektami a wiele z nich jest bryłami. F. Froebel zaleca wprowadzać dzieci w świat geometrii, poczynając od poznania brył w trakcie zabaw i sytuacji zadaniowych z zastosowaniem zabawek edukacyjnych. Dzieci manipulują odpowiednio dobranymi bryłami „oglądają” je palcami pod kontrolą wzroku i słownie określają cechy w trakcie wodzenia palcem po ściankach, krawędziach i wierzchołkach.

„Boki sześcianu są gładki jak kule i nie ukłują cię w ogóle. Lecz uwaga tu jest róg, który by cię ukłuć mógł.”
Do zabawy :)
 
Opracowała Barbara Bałdyga
Zdjęcia Iza Irga-Sęk