Szkoła Podstawowa nr 28 z Oddziałami Integracyjnymi

im. Synów Pułku Ziemi Lubelskiej w Lublinie

Ważne informacje

Poranek freblowski w klasie 1 A - Kreatywna zabawa z podstawami freblowskiego kodowania

shadow

Poranek freblowski w klasie 1 A - Kreatywna zabawa z podstawami freblowskiego kodowania
 
„Kreowanie nowej rzeczywistości edukacyjnej” to hasło  III Ogólnopolskiej Konferencji  Freblowskiej podczas, której nauczyciele i dyrektorzy przedszkoli i szkół mają możliwość uczestniczenia w poranku freblowskim – zajęciach prowadzonych w nurcie pedagogiki freblowskiej. Dnia 6 października 2017 r. w naszej szkole w klasie 1 A miałam przyjemność poprowadzić zajęcia i gościć wielu nauczycieli, którzy zainteresowani są pracą z wykorzystaniem Darów Froebla. W związku ze zmianami w podstawie programowej polegającymi na modyfikacji i poszerzeniu zapisów dotyczących ogólnych celów kształcenia oraz celów edukacji informatycznej i wprowadzeniu programowania do edukacji formalnej od pierwszej klasy szkoły podstawowej,  pokazałam jak zacząć nauczanie programowania w klasie 1. Stąd temat zajęć „ Jaś i Małgosia” -  jak dotrzeć do celu?  Kreatywna zabawa z podstawami freblowskiego kodowania. Zarówno nauka kodowania jak i programowanie mogą być łatwe, ciekawe i bez użycia komputerów. Wystarczy odrobina kreatywności, trochę wiedzy i dobre narzędzie. Kodowanie to stworzenie instrukcji, przepisu na podstawie którego wykonamy powierzone zadanie. Zanim stworzymy swój pierwszy skrypt, warto uświadomić sobie, że kodowania można szukać w szeregu codziennych czynnościach. Zaczynamy od najprostszych instrukcji wziętych z życia dnia codziennego. Żeby dziecko poszło do szkoły, musi pokonać drogę z domu do szkoły. Tworzenie kodów do takich prostych, codziennych czynności będzie dla dziecka dobrym ćwiczeniem i dobrą zabawą. Podczas zajęć uczniowie układali skrypt drogi powrotnej do domu tytułowych bohaterów Jasia i Małgosi używając strzałek i podstawowych pojęć z orientacji przestrzennej. Innym zadaniem było ułożenie zakodowanych obrazków używając układu współrzędnych. Ciekawą i angażującą formą zadań są gry matematyczne, które uczą współpracy, cierpliwości oraz strategicznego myślenia.
 
Dołączam scenariusz zajęć
Udanej zabawy.
Opracowała Barbara Bałdyga